Erityishuoltojärjestöjen liiton sosiaaliohjaaja Miina Herronen valmistui lähiaikoina neuropsykiatriseksi valmentajaksi. Opinnoissaan hän laati lyhyen opinnäytetyön liittyen neuropsykiatrisen valmennuksen traumainformoituun työotteeseen, ja kuinka sen tunteminen auttaa valmennuksessa saataviin hyötyihin sekä siinä kohdattaviin haasteisiin.

Miina kirjoittaa johdannossa hänen työskentelystään maahanmuuttajien parissa, joista usein pakolaistaustaisilta maahanmuuttajilta todetaan neuromoninaisuutta ja oppimisvaikeuksia. Mahdollinen traumataustaisuus hämää diagnoosin tekijää kuin valmentajaakin, sillä traumaattiset kokemukset aiheuttavat usein saman tyyppistä oireilua kuin esimerkiksi ADHD. Molemmat ryhmät voisivat hyötyä samankaltaisesta valmennuksesta, kuitenkin asiakkaan trauma huomioon ottaen.

Traumainformoidun työotteen filosofiassa valmentaja pystyy ymmärtämään ja ottamaan huomioon ihmisten erilaiset vaikeat elämänkokemukset. Miina viittaa kirjoituksessa HEARTS-malliin (Sarvela, K. Auvinen, E. 2020 41–43), joka tiivistää hyvin työotteen sisällön kuuteen eri kohtaan seuraavasti:

  1. Ymmärrys traumoista ja stressistä

  2. Kulttuurinen nöyryys ja reagointikyky

  3. Turvallisuus ja ennustettavuus

  4. Myötätunto ja luotettavuus

  5. Voimaannuttaminen ja yhteistyö

  6. Kimmoisuus ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen

Traumainformoitua työotetta ollaan jo hyvin lähellä silloin, kun kohtaa asiakkaansa aidosti ja on kiinnostunut hänen elämäntarinastaan ja tulevaisuuden haaveistaan. Kulttuurisensitiivisyys ja perehtyminen taustaan ovat tärkeitä osia turvallisen ja kunnioittavan ilmapiirin rakennuksessa.

Opinnäytetyönsä loppupuolella Miina käy läpi neuropsykiatrisen valmentamisen ja muutaman toiminnallisen työmenetelmän esimerkin siihen liittyen. Valmentamisen tavoite on aina auttaa asiakasta pääsemään omiin tavoitteisiinsa. Valmennuksen ratkaisu- ja voimavarahenkisyyden eteenpäin suuntaava ajattelumalli soveltuu hyvin myös traumataustaisille. Haasteena on jokaisen asiakkaan henkilökohtaisen taustan huomioon ottaminen, mutta keskittyä samalla tulevaan ja sen hetkisiin haasteisiin. Ymmärrys tilanteesta kuitenkin helpottaa valmentajan työtä, oli kyseessä sitten ADHD tai traumataustaisuus. Turvallisina valmennuksen työmenetelminä toimivat voimavaratyöskentely, kirjoittaminen, lukeminen, tulevaisuuden haaveiden muistelu ja rentoutumisharjoitukset.

Traumainformoitu työote on laaja aihealue, ja monia siihen liittyviä asioita voi myös käyttää neuropsykiatrisen valmennuksen lisäksi myös ohjauksessa, asiakas- sekä potilastyössä. Miina toivookin opinnäytetyönsä herättävän ajatuksia ja tarjoavan välineitä lisätiedon hakuun kaikille aiheesta kiinnostuneille. Opinnäytetyön voi käydä lukemassa kokonaisuudessaan tästä linkistä.