Lapsi- ja perhejärjestöt ovat yhdessä laatineet kannanoton, jonka mukaan lastensuojelua on uudistettava kokonaisuutena siten, että sirpaleisista palveluista päästään kokonaisvaltaiseen auttamiseen. Ehkäisevään lastensuojeluun on panostettava rohkeammin ja asiakkaille on annettava aktiivinen rooli. Järjestöjen on oltava työssä mukana vahvoina kumppaneina niin kansallisesti ja alueellisesti. Kehityskohdat on jaettu neljään eri kohtaan seuraavasti:

• Sirpaleista pysyvyyteen — Järjestöjen osaaminen tulee ottaa laajemmin osaksi julkisten palveluiden rakenteita. Ihmisten tiuha vaihtuminen autettavien ympärillä ja avun sirpaleisuus on yksi suurimmista haasteista järjestelmässämme.

• Ajoissa, rohkeasti ja vastuullisesti — Lasten ja perheiden on saatava apua ajoissa, jolloin ehkäisevään työhön tulee uskaltaa panostaa enemmän ja tukea tarjota aiemmin. Siihen tarvitsemme lastensuojeluun sekä osaamista että rohkeutta.

• Osallisuus ja dialogisuus rakenteisiin — Osallisuuden on oltava toiminnan rakenteissa ja kulttuurissa, eikä järjestövetoisena rinnakkaisena osallistumisjärjestelmänä. Lastensuojelua uudistettaessa sen on oltava keskiössä.

• Lastensuojelun prosessi joustavammaksi — Lasten ja perheiden tulee saada intensiivisempää tukea avohuollossa ja sijaishuollon kehittämiseen tulee panostaa. On tarkasteltava erilaisia vaihtoehtoja, kuten perhehoidon myöntämistä avohuollon tukitoimena ja pitkäkestoisen tuen saamista jo sosiaalihuoltolain mukaisena tukena.

Lue kannanotto kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Kannanoton ovat laatineet Lastensuojelun Keskusliitto, Pesäpuu, Adoptioperheet, Ammatillisten perhekotien liitto, Ensi- ja turvakotien liitto, Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ, Folkhälsans förbund, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Luja ry., Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Nuorten Ystävät, Osallisuuden aika, Pelastakaa Lapset, Perhehoitoliitto, Romano Missio ja Suomen Icehearts.